BESØG PÅ SANKT MINA KLOSTER

Besøg på Sankt Mina Kloster

På vores tur til Alexandria, som man kan læse om i Fællesmail 2, besøgte vi Sankt Minas koster. Det var lidt inden vi ankom til Alexandria. Især Laurice, der havde været arrangør af turen, var meget ivrig efter at vise os Sankt Minas kloster.Sankt Mina er en helgen, hvis største helgengerning som levende må siges at være hans martyrdom, hvor han gennemgik piskning og megen anden tortur uden at opgive sin tro og hvor han ikke kunne saves i eller brændes. Således er hans knogler stadig intakte og ligger til grund for klostrets placering. Udover nærheden af Sankt Minas knogler er klostret fyldt med ikoner og andre helligdomme. Især et af ikonerne er specielt, idet det giver olie fra sig én gang om året. Dette ikon er selvsagt et mirakel.Besøget var yderst interessant, idet den koptisk katolske tro udfolder sig så anderledes end vores protestantiske. Hvor protestantismen holder fast i at kors og krucifikser mm. alt sammen er symboler, tror kopterne på at de er hellige. Derfor drager de i stort antal til bl.a. dette kloster som en slags familie-dagsudflugt. Her hænger de ud forskellige steder på klostret ved de forskellige helligdomme. Ved hver helligdom er der forskellige ting der skal gøres. Nogle steder synges eller messes en tekst i en slags trancelignende kor, andre steder berøres eller kysses et billede eller en statue og atter andre steder skrives der bønner på papirlapper og puttes i kasser. Man kan også passere et mindre kontor hvor man får tildelt en lille ampul med den hellige olie fra miraklet. Da vi var tre udlændinge, sørgede Laurice for, at fik vi megen særlig opmærksomhed. Det var selvfølgelig lidt akavet, men også meget spændende. En af stedets præster, der var omgivet af både syge og raske folk der ville velsignes, gjorde en dyd ud af at berette os om symbolikken i kirkens udsmykning, begivenheder i Sankt Minas liv osv. På trods af, at vi ikke forstod det hele, var det vældig interessant. Hele denne tro på at man selv kan gøre noget for at opnå frelse, er for en udenforstående meget mystisk. Det kunne indikere en tro på at man kan være mere eller mindre frelst, alt efter hvor mange hellige handlinger man har udført. Det passer meget dårligt med min protestantiske opfattelse af den guddommelige nåde der gives gratis og gør, for mig at se, at troen bliver til noget ydre i stedet for noget indre. Men, jeg er jo også kun en tilskuer med ganske få erfaringer og oplevelser inden for den katolske kirke, så jeg bliver forhåbentlig klogere hen ad vejen.

 

Til sidst skal lyde en tak til de ansatte på DSSA's kontor i Kairo, herunder især Laurice, for deres store indsats for at vise os Egyptens bedste sider!

 

/Martin


Bryllup Udsendt til Egypten Skiferie i Saalbach julen 2006 Et år i USA